Du har helt sikkert mødt ordet ’SEO’ før, men hvad er det nu lige helt præcis, det egentlig betyder? Hvis du ønsker at fremme din digitale markedsføring, er SEO et rigtig godt udgangspunkt. Lige her får du alt at vide om SEO, og hvordan du kan udnytte det i din virksomhed. SEO er et fundament for at skabe en god og relevant virksomhed, så du kan få den størst mulige trafik på din hjemmeside.
Hvad er SEO?
Helt kort og konkret er SEO en forkortelse for Search Engine Optimization. Det vil sige søgemaskineoptimering på dansk. Du vil dog oftest støde ind i den engelske forkortelse, SEO, som faktisk på engelsk udtales S.E.O. Søgemaskiner, såsom Google og Bing, bruger forskellige faktorer til at rangere hjemmesider efter relevans – det er nemlig ikke helt tilfældigt, hvilke hjemmesider der dukker først frem ved en søgning på internettet.
Derfor kan man simpelt sige, at SEO handler om at optimere en hjemmeside, så den fremstår mere relevant for søgemaskiner og dermed også relevant for potentielle kunder. SEO er altså en helt gratis optimering af hjemmesider, modsat eksempelvis betalte Google Ads og andre betalte reklamer, men ikke desto mindre kan det ofte være lidt af en jungle at finde rundt i.
Husk dog altid på, at SEO ikke nødvendigvis garanterer dig en god placering på Google eller andre søgemaskiner. En god søgemaskineoptimering kræver tid og tålmodighed for at komme til at gavne dig. Der er dog hjælp at hente.
Et SEO bureau i København kan hjælpe dig med at komme godt i gang med din digitale markedsføring, så du får det allerbedste udgangspunkt, når du skal i gang med at optimere din virksomhed.
On-page og off-page SEO
Der er overordnet to forskellige former for SEO, som du kan benytte dig af. Den ene type er on-page SEO, der sker gennem din egen hjemmeside. Her kan du foretage en masse ændringer og optimeringer. SEO kan dog også foregå off-page – det vil sige uden for hjemmesiden på andre hjemmesider. Dette kaldes linkbuilding.
Et SEO bureau kan hjælpe dig med at optimere, når det gælder både on-page og off-page SEO.
Hvad er din digitale strategi?
SEO hjælper dig med at få dine eksisterende kunder til at vende tilbage igen og igen, men SEO sørger også for at tiltrække nye kunder til dig. Jo højere din hjemmeside er placeret på f.eks. Google, jo større er chancen for at folk klikker på netop dit link. Jo højere placering, jo nemmere er det for kunden samtidig med, at din hjemmeside virker langt mere pålidelig.
SEO foregår blandt andet gennem relevante søgeord. Du bør derfor overveje, hvilke relevante søgeord der kan være med til at generere mere trafik for dig.
Få hjælp til SEO og din digitale markedsføring
Som tidligere nævnt kan det kræve en del arbejde at forstå, hvordan SEO i det hele taget fungerer. Heldigvis har en masse SEO bureauer dygtiggjort og specialiseret sig i, hvordan SEO bedst udnyttes.
Et SEO bureau har ofte en datadrevet tilgang, som prioriterer mellem over 300 forskellige faktorer, som kan spille ind på hjemmesiders placering på søgemaskiner. Du kan typisk få en helt gratis analyse af din hjemmeside.
Disse analyser kan indebære både tekniske og indholdsmæssige vurderinger. Herefter kan dit SEO bureau kortlægge samt skræddersy en helt unik digital strategi med fokus på SEO, så du kan blive #1 på Google.
Bliv #1 på Google
SEO kan ikke udføres nemt og enkelt. SEO er en proces, som du langsomt opbygger. Du skal derfor være klar på at give SEO-projektet noget tid til at virke. Der kan meget nemt gå mellem 1 og 2 år, før du virkelig kan se dine resultater.
Derfor skal du også være klar på, at dit samarbejde med et SEO bureau ikke blot er hurtigt overstået. SEO bureauet kommer til at følge dig over en del tid, så du kan få det bedste udgangspunkt for din virksomhed. Det handler dels om de visuelle aspekter, dels om indhold og sidst men ikke mindst om autoritet og pålidelighed.
Søgemaskiner holder øje med alt dette på en gang. Selvom du naturligvis selv kan overveje at benytte dig af SEO i forbindelse med de tekniske, visuelle, indholdsmæssige aspekter af din hjemmeside, kan det være svært at gennemskue Google.
Hvis du virkelig vil være #1 på Google, bør du få hjælp af eksperter, som ved lige præcis, hvordan søgemaskiner fungerer. Det første step i processen er typisk at have en hjemmeside, der teknisk og visuelt fungerer. Dernæst skal du have noget indhold, der er bedre end dine konkurrenters.
2 andre gode tips til din digitale markedsføring
Når du har fået fat i et dygtigt SEO bureau, der kan klare din søgemaskineoptimering, er der selvfølgelig andre former for digital markedsføring, du selv kan stå for. Her får du 3 tips.
#1: Skab et unikt brand
Det kan være svært i dag at fremstå unik. Konkurrencen har aldrig været større, og virksomheder låner på kryds og tværs fra hinanden. Dermed sagt kan det være utrolig kompliceret at skabe en konkurrencefordel, som der ikke kan findes hos andre. Storytelling er en af de helt store trends.
Det er derfor en god idé at skabe en historie om dig og din virksomhed, som dine kunder kan identificere sig med. Dette kan foregå på de sociale medier, som du har knyttet til din virksomhed, på din hjemmesider eller andre platforme.
#2: Personalisering
I forlængelse af storytelling, kan du personalisere din virksomhed. Det vil sige, at du indsamler forskellige typer af data om dine kunder, og herefter kan tilrette din brugeroplevelse. Disse data kan også hjælpe dig med at forbedre din storytelling, så den retter sig præcis til den målgruppe, som du gerne vil ramme.
#3: SEO snyder ikke Google
SEO handler ikke om at snyde Google til at tro, at din hjemmeside er god, relevant og pålidelig. Først og fremmest skal din hjemmeside være god, relevant og pålidelig. Et SEO bureau har styr på præcis, hvordan dette fungerer.
Du ønskes mange gange held og lykke med dit nye SEO-eventyr!