McDonald’s historie – blev McDonald’s grundlagt af Ray Kroc?

//

Hvis du nogensinde har besøgt en McDonald’s-restaurant, har du sikkert spekuleret på, om den blev grundlagt af Ray Kroc. Uanset om det er din første gang eller en hyppig kunde, vil denne artikel give dig historien om denne fastfoodkæde, og hvad var hans vision for restauranten. Her er en kort oversigt over virksomhedens tidlige dage. For at forstå, hvorfor det er så populært i dag, bør vi gå tilbage til virksomhedens rødder. Læs mere på huvudbolaget.se

Ray Krocs vision for McDonald’
Ray Krocs vision for McDonald’s er blevet berømt og ikonisk over hele verden. Visionen er baseret på den trebenede skammel, en metafor for medarbejdere, leverandører og franchisepartnere. På en måde repræsenterer den trebenede taburet McDonald’s kerneværdier. Disse kerneværdier har formet den måde, McDonald’s opererer på i dag. Selvom det er nemt at se Ray Krocs vision i aktion, er du nødt til at overveje, hvordan han gik om at skabe den.

Allerede i 1955 arbejdede Ray Kroc som milkshake-mixer-sælger i San Bernardino, Illinois, og så en mulighed for udvidelse i fastfood-branchen. Efter at have gennemført en papirrute og solgt milkshake-mixere, købte Kroc rettighederne til McDonald’s. På bare fem år havde McDonald’s åbnet 200 franchises over hele landet. Ray Krocs mission var enkel: “To Serve Humans Well.”

Ray Krocs vision for McDonald’s har påvirket fødevareindustrien og kulturer rundt om i verden. Hans vision var lige så effektiv som en fabrik, og hans markedsførings- og ekspansionsstrategier har påvirket forretningsmodellen for alle andre restaurantkæder i dag. Hans vision var så vellykket, at hans vision har spredt sig over hele verden og er blevet den syvende mest profitable virksomhed i verden. Visionen har gjort Amerikas kultur tilgængelig for alle, uanset hvor de bor. Læs mere på newfie.se

Ray Krocs vision for McDonald’s
Konceptet bag Ray Krocs vision for McDonald’t’s begyndte med en simpel milkshakemaskine. Som milkshake-sælger rejste han til San Berdanino, Californien, for at se en populær drive-in-restaurant. Der hørte han om en restaurant med ni forskellige menupunkter ejet af McDonald-brødrene. De havde købt otte Prince Castle Multimixere, men de mest succesrige fødevarevirksomheder købte kun to. Kroc var fascineret af McDonald-brødrenes travle drive-in-restaurant, og han var ivrig efter at slutte sig til dem.

Som tidligere konkurrent til McDonald-brødrene ønskede Kroc at gøre sin restaurant til et globalt brand. I 1961 gik han fra at eje en enkelt restaurant til at franchise hele virksomheden. Han var fast besluttet på at skabe et restaurantsystem kendt for sin kvalitetsmad tilberedt på ensartede måder. Ved at involvere sine venner i franchiseudviklingsprocessen udviklede han relationer til leverandører, der kendte forretningen ud og ind. Kroc mente, at hans franchisetageres succes i sidste ende også ville gavne McDonald’s.

Fastfoodkæden stod dog over for en række sundhedsproblemer gennem årene. Virksomheden besluttede at danne et Globalt Advisory Council i 2004, bestående af uafhængige eksperter, som yder professionel vejledning i ernæring og børns trivsel. Selvom han har foretaget nogle ændringer siden da, er McDonald’s-mærket stadig et af de mest kendte fødevarevirksomheder i verden. Denne strategi gør det muligt for McDonald’s at klare de uundgåelige kontroverser og opretholde et højt niveau af kundefokus. Læs mere på cavegirl.se