Værktøjer, du har brug for

//

I disse tider er det blevet helt afgørende at rangere højt i søgeresultaterne, så kunderne kan finde dig ud fra de rigtige søgeord. Hvis du bruger tid og energi på at udvikle digitale tjenester eller websteder, er det spild, hvis der ikke er nogen, der kan finde dem. Derfor er det en god idé at huske på optimering af sit websted til søgemaskiner ved brug af SEO.

Derfor bør du bruge SEO-værktøjer

Det er allerede en stor udgift at designe websteder, onlinebutikker og at udvikle kampagner til brug på de sociale medier. SEO-værktøjer er, til sammenligning, en billig og effektiv måde hvorpå du kan bygge videre på dit hårde arbejde, og sørge for, at det bliver set af kunderne.

Kom godt i gang

Du bør for det første være opmærksom på de kriterier, søgemaskinerne selv bruger som udgangspunkt, når de rangerer websteder. Eksempler på værktøjer, du kan overveje, er:

 

  • Søgeordsgrupper
  • Backlink-analyse
  • Rank-tracking

Søgeordsgrupper

Dette værktøj giver dig et bredere overblik og helhedsindtryk af søgeord efter grupperinger. Det er nyttigt, hvis du har mange søgeord eller forskellige fokusområder.

Rank-tracking

Værktøjet benyttes for at holde styr på rangeringen af enkelte søgeord på daglig basis.

Backlink-analyse

Dette værktøj viser antallet af links fra andre hjemmesider, der linker tilbage til din hjemmeside. Du kan bruge det til at se en samlet liste over alle backlinks, ændringer i links, typerne og meget mere.

Hvad kan man bruge SEO-værktøjer til?

Hvis du ønsker at optimere din hjemmeside på en måde, der kan give dig og din virksomhed et forspring sammenlignet med konkurrenterne, er der en lang række værktøjer, du kan benytte. De kan bruges til at analysere hjemmesider, så det bliver tydeligt, hvor der er plads til forbedringer, så virksomheden bliver mere synligt i online søgemaskiner.

Vælg dit værktøj

Du kan bruge mange forskellige værktøjer til søgemaskineoptimering. I starten bør du fokusere på nogle enkle men effektive, for eksempel backlink-analyse og rank-tracking for at skabe overblik, og få en fornemmelse af, hvor godt du gør det. Efterhånden som du er mere erfaren, er det muligt at udvide med flere værktøjer, såsom søgeordsgrupper, for at forbedre din indsats.

Hvis du allerede er bekendt med søgemaskineoptimering

Hvis du allerede kender til SEO, er det stadig vigtigt at holde sig opdateret og informeret om det værktøj, du kan bruge. Dine konkurrenter bruger dem højst sandsynligt allerede. Det, der gør SEO mest effektivt, er når det bliver brugt over længere tid og hele tiden bliver justeret. Det er et kontinuerligt gøremål, der kun bliver lettere, hvis du bruger det rette værktøj.